Over NTT Ltd.

NTT Ltd. levert IT- en technologiediensten aan grote spelers binnen de publieke en private sector. De naam van de onderneming doet bij koersliefhebbers misschien ook een belletje rinkelen, want NTT is eveneens de officiële technologiepartner van grote wielerrondes zoals de Ronde van Frankrijk.

NTT is van oorsprong een Japans bedrijf, maar de Belgische zetel vind je in Diegem. Daar werken zo’n 760 vaste medewerkers en freelancers, goed voor een wagenpark van 478 bedrijfswagens. ‘Ons bedrijf staat ervoor bekend een aantrekkelijke car policy te hebben’, vertelt de fleetverantwoordelijke. ‘We merken dat een bedrijfswagen, zeker in de IT-sector, nog altijd een belangrijk element is in het verloningspakket. Ook bijvoorbeeld administratieve profielen die minstens drie jaar bij ons in dienst blijven, kunnen binnen ons flexibel verloningspakket opteren voor een bedrijfswagen.’

Ruime keuze

Sinds oktober 2022 promoot de onderneming elektrische bedrijfswagens, en sinds 1 juli 2023 is iedereen verplicht om voor een elektrisch aangedreven model te kiezen. ‘Om onze medewerkers een zo ruim mogelijke keuze te bieden, hebben we alle merken opengezet op het portaal van onze leasingpartner LeasePlan. Vroeger was dat niet het geval. Bij benzine- en dieselwagens of zelfs plug-inhybrides was Kia bijvoorbeeld een merk dat niet werd aangeboden. Maar nu willen we onze medewerkers toch wat meer keuze bieden, want niet alle merken hebben al een ruim aanbod aan elektrische modellen beschikbaar.’

‘De Tesla-modellen zijn heel geliefd bij onze werknemers, vooral omwille van de technologie die in de wagens aanwezig is. Ook BMW is tegenwoordig een merk waar veel mensen voor vallen, ze hebben mooie elektrische modellen in hun gamma. Audi en Volkswagen kunnen ook heel wat bestuurders bekoren, maar de lange leveringstermijnen spelen die merken toch wat parten. Onze medewerkers geven de voorkeur aan een wagen waar ze niet langer dan een jaar op moeten wachten.’

Testdag

Om de bestuurders vertrouwd te maken met de elektrische modellen uit de gamma’s van de Volkswagen Group, organiseerde NTT Ltd. een testdag waar elektrische wagens centraal stonden. Die vraag kwam eigenlijk van de medewerkers in het bedrijf zelf. ‘Als kersverse vlootbeheerder vond ik het belangrijk om te luisteren naar de wensen van onze bestuurders. Een testdag met elektrische modellen stond hoog op het wensenlijstje. En zo ging de bal aan het rollen.’

‘Ik nam contact op met Nathalie uit het Fleet-team van D’Ieteren Centers, mijn vaste contactpersoon. Ook zij was onmiddellijk enthousiast. Onze medewerkers kregen de mogelijkheid om de CUPRA Born, de Audi Q4 e-tron, de Škoda Enyaq iV en de Volkswagen ID.4 te testen. Hun feedback op de testdag was bijzonder positief. De CUPRA Born is een interessante wagen voor onze administratieve medewerkers, omwille van het budget. Bij de hogere functiecategorieën wordt er al sneller gekeken naar de iets ruimere modellen. Jonge mensen met kinderen kiezen graag voor een SUV. Zowel de Audi Q4 e-tron, de Škoda Enyaq als de Volkswagen ID.4 komen daarvoor in aanmerking.’

WhatsApp 

Recent werd op de bedrijfssite van NTT Ltd. ook extra laadinfrastructuur geplaatst. ‘In onze ondergrondse garage stonden al twee laadpalen. Eind oktober kwamen daar buiten nog zes extra laadpunten bij. Bovendien is de eigenaar van het gebouw aan het bekijken of hij ondergronds nog meer laadpalen kan installeren. Die zullen zeker welkom zijn.’

‘Toen ik in mei 2022 als Fleet Coordinator begon, reed nog maar een beperkt aantal medewerkers volledig elektrisch. Maar sinds de zomer van dit jaar worden hier enkel nog elektrisch aangedreven wagens afgeleverd. Daarom hebben we een WhatsApp-groepje aangemaakt, waarin onze bestuurders met elkaar communiceren wanneer ze willen laden. ‘Ik heb straks even een laadpunt nodig, kan iemand zijn wagen verplaatsen?’ Heel eenvoudig, maar dat werkt hier heel goed.’

Bij de overstap naar elektrisch rijden blijkt laadinfrastructuur vaak het grootste struikelblok te zijn. ‘Dat is onder andere het geval voor mensen die op een appartement wonen. Ik zit zelf ook in die situatie. Onze huisbaas is niet van plan om een laadpaal te installeren, dus moet ik publiek laden in de buurt. Gelukkig heb ik enkele laadpunten vlakbij, maar voor sommige collega’s is het puzzelen.’

Step

Onlangs vertelde één van onze medewerkers dat hij een elektrische step had gekocht. Hij had al een elektrische wagen, maar op de installatie van de laadpaal thuis was het nog enkele maanden wachten. In de tussentijd had hij een publiek laadpunt gevonden, maar dat was niet op wandelafstand van zijn woning. Hij reed dus telkens met de step naar huis nadat hij zijn wagen had ingeplugd. Dat vond ik zo vindingrijk. Misschien moeten de autodealers of de leasemaatschappijen eens overwegen om een e-step in bruikleen te geven wanneer de installatie van de laadinfrastructuur op zich laat wachten. Want dat soort praktische beslommeringen vormt voor bestuurders toch een extra drempel in de overstap naar elektrisch rijden.’

‘Voor onze medewerkers die veel op de baan zijn, zoals de field engineers of de salesmensen, is de autonomie van de elektrische wagens ontzettend belangrijk. Voor hen is het rijbereik meestal het belangrijkste criterium, maar de elektrische wagens met de hoogste autonomie zijn vaak te duur voor hun budget. En als ze tijdens hun werkdag ergens een laadpunt moeten zoeken, verliezen ze ook kostbare werktijd. Daarom geven we onze medewerkers de mogelijkheid om de leasing van hun huidige wagen nog even te verlengen, in afwachting tot de automerken andere modellen op de markt brengen met een groter elektrisch rijbereik. Die komen er zeker aan, dus kunnen ze op die manier nog even de kat uit de boom kijken.’

Snel en flexibel

Over de samenwerking met D’Ieteren Centers wordt alleen maar in superlatieven gesproken. ‘Nathalie, onze Business Relations Manager, is een droom om mee samen te werken. Ze antwoordt altijd snel op onze vragen en is bijzonder flexibel. Voor mij was de functie van Fleet Coordinator in het begin wat zoeken, maar ook daarin was Nathalie de perfecte sparring partner. Ze nam altijd haar tijd om geduldig op onze vragen te antwoorden en alles van A tot Z uit te leggen.’

‘Elektrificatie, fiscaliteit, laadinfrastructuur, … Bij vlootbeheer komt tegenwoordig heel wat kijken en alles wordt steeds complexer. Als onze medewerkers vragen hebben, komen ze daarmee vaak bij mij aankloppen. Ook wanneer die vragen wat te technisch worden, kan ik altijd op Nathalie terugvallen. Dat is een hele geruststelling.’

Nog vragen?

Wil je meer weten over de mogelijkheden om elektrisch rijden te integreren in je bedrijfswagenpark of graag je eigen electric day organiseren?

Voor meer informatie kan je altijd bij ons Fleet & Business-team terecht!

Foto 1 / 1