West-Europese speler in voertuigonderdelen

Doyen Auto is een toonaangevend bedrijf in de onafhankelijke productie en distributie van mechanische voertuigonderdelen binnen de Benelux en Frankrijk. Van oliefilters tot schokdempers en mistlampen, de 370 werknemers van Doyen Auto nemen het graag voor hun rekening. Vorige zomer nam de Belgische D’Ieteren Group de onderneming over. “Die overname zorgde voor een volledige transformatie van de car policy binnen ons bedrijf”, vertellen Stéphane Boitquin en Mara Maccan, respectievelijk Human Resources Director Groep en HR & Fleet Coordinator bij Doyen Auto. “En dat was nodig voor de creatie van een uniform beleid”, gaat Mara verder.

Nieuwe vloot

Het wagenpark van Doyen Auto telt vandaag 120 wagens, verdeeld over de verschillende vestigingen. “Iedereen met een technische, commerciële en managementfunctie is in het bezit van een bedrijfswagen”, vertelt Stéphane. “En de directieleden natuurlijk ook.” Vandaag rijden de medewerkers nog rond met wagens van hun vorige fleetpartners, maar die contracten lopen stilaan ten einde. Mara: “Ons wagenpark wordt binnenkort volledig vervangen door wagens van D’Ieteren Centers. Momenteel hebben we er al een 50-tal besteld, en de rest zal snel volgen.”

Uniformiteit

De komst van de nieuwe car policy betekent ook een volgende stap in het strategische beleid van Doyen Auto. “Vóór de samenwerking met D’Ieteren Centers, deden we een beroep op verschillende fleetpartners. Om die reden zat er weinig samenhang in ons wagenparkbeleid. Samen met D’Ieteren Centers kozen we per functiecategorie een aantal vaste modellen uit, die in de toekomst meer uniformiteit moeten bewerkstelligen.” Doyen Auto ging voor een gevarieerd aanbod met verschillende merken per categorie, waarvan de CUPRA Leon, de CUPRA Formentor en de Audi A3 – stuk voor stuk plug-inhybride wagens – nu al de getipte favorieten zijn.

Plug-inhybride

Het merendeel van de gekozen wagens zijn plug-inhybride modellen, maar daarnaast staan er nog een beperkt aantal benzine- en dieselwagens op shortlist. “Een bewuste keuze”, vertelt Mara. “Voor sommige functies is de autonomie van een elektrische wagen nog te beperkt. We merken wel dat D’Ieteren Centers de evolutie van de elektrische wagens op de voet volgt. Zo wordt het op termijn ook voor ons een haalbare kaart om volledig elektrisch te gaan.”

Een betrouwbare sparringpartner

“Het opstellen van een gedegen car policy is een complexe opdracht geworden”, vertelt Stéphane. “De komst van de elektrische wagens creëert extra uitdagingen, waardoor een nauwgezet beheer noodzakelijk wordt. In D’Ieteren Centers hebben we een betrouwbare partner gevonden die ons begeleidt doorheen het volledige proces.” Wat Mara vooral zoekt in een fleetpartner? “Toegankelijkheid en korte communicatielijnen. En daar staan onze contactpersonen bij D’Ieteren Centers zeker garant voor”, sluit ze tevreden af.